Parandeh Afshar Exchanges

Please wait! Loading page components

صرافی پرنده افشار

Parandeh Afshar Currency and Gold Exchanges

شرکت تضامنی صادق پرنده افشار و شرکاء

ارائه خدمات ارزی با مجوز رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

خبر مسرت بخش دلاری برای اقتصاد ایران

تاریخ ارسال : یکشنبه، ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۵۷ | نویسنده : Admin | دسته ها : اخبار سایت


در میان اخبار بد اقتصادی، خبر مسرت بخشی در روزهای اخیر منتشر شده است که ابعاد جدیدی از مساله قیمت دلار را نشان می دهد.

اگرچه در فضای عمومی کشور از دلار گران انتقاد می شود و معمولا مخالفان زیادی دارد، اما آمارها نشان می دهد که صادرات کشور به دلیل دلار گران افزایش قابل توجهی داشته است.

طبق آمارهای رسمی کشور، افزایش ۶۹ درصدی صادرات غیرنفتی ایران در بهار ۱۴۰۰ رقم خورده است که رقم قابل توجهی است. مجموع صادرات و واردت کشور در سه ماهه نخست امسال، 38 میلیون و 400 هزار تن کالا به ارزش 20 میلیارد و 900 میلیون دلار بوده است، که از نظر وزنی 7 میلیون و 700 هزار تن و از حیث ارزش حدود 7 میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نشان میدهد. روند افزایشی بازرگانی خارجی ایران در نخستین فصل از سال 1400 نشانه بهبود نسبی است که تراز تجاری مثبت 476 میلیون دلاری را برای کشور به وجود آورده است.

این ارقام امیدوارکننده موثر بر اشتغال و درآمد خانوارها به دلیل دلار گران به دست آمده است و در صورتی که برنامه های رویایی برخی چهره های سیاسی برای دلار 10 هزار تومانی محقق شده بود شاهد جهش در صادرات غیرنفتی کشور نبودیم.

به نظر می رسد که دولت رئیسی باید ضمن حذف سریع دلار 4200 تومانی، از هرگونه بازگشت به سیاست سرکوب ارزی خودداری کرده و همزمان با آن سیاست حذف نفت از بودجه را با انجام اصلاحات ساختاری پیش ببرد تا نرخ ارزهای خارجی بتواند در ارقام تعادلی مبتنی بر صادرات و واردات کشور بازیابی شده و تولیدکننده های داخلی را ناکارآمد نکند.


مطالب مرتبط